Roma capitale! - Reisverslag uit Rome, Italië van Kitty Roseboom - WaarBenJij.nu Roma capitale! - Reisverslag uit Rome, Italië van Kitty Roseboom - WaarBenJij.nu

Roma capitale!

Door: kitty roseboom

Blijf op de hoogte en volg Kitty

29 September 2010 | Italië, Rome

Alweer 10 dagen in Rome en wat vliegt de tijd, ook al lijkt het een eeuwigheid geleden dat ik mijn laatste wedstrijd speelde en mijn afscheidsfeest had.
De dagen zijn hier makkelijk gevuld, Roma e una citta molto interessante!
Zaterdag een excursie naar Villa Farnesina vol schilderwerk van o.a. Raffaello. Mooi, maar niet zo succesvol, want de gids sprak alleen hoog-tempo-italiaans. Daarna met dezelfde groep een zelfbedachte stadstour maken was gelukkig véél geslaagder! 's avonds met een Israelische studiegenoot, Aric, en zijn huisgenoot naar één van de echte Italiaanse 'dancing bars', welke zich in september nog volledig in de open lucht bevinden. Door het overschot aan mannen in deze tenten laten ze in principe alleen vrouwen of één man en één vrouw binnen, dus ik moest er bij binnenkomst één kiezen om mee te nemen. Toen ik dit bleef weigeren mochten we uiteindelijk gelukkig allemaal naar binnen:) Een bijzondere avond en WAT ZIJN DE ITALIANEN KLEIN!! Toen ik dit opperde was het antwoord "Yeah, but it's so hot here, we have to save the water" dus...
Wat verder na 10 dagen nog steeds mijn verbazing wekt is het Romaanse verkeer. Op Piazza Venezia, waar ik moet overstappen en waar het verkeer van 5 kanten op en af kan, is de ellende compleet. Tientallen bussen, honderden scooters en een aantal paardenkoetsen bevinden zich hier continu tussen de ontelbare toeterende auto's. Af en toe staan de auto's, koetsen en bussen zo haaks op elkaar dat niemand meer kan bewegen. Op dat moment komt eindelijk de carabinieri in actie: er komt midden op de weg een rond podiumpje uit de grond en het verkeer wordt in goede banen geleid tot er weer beweging in zit.
Een andere tijdrovende missie was het verkrijgen van 'un bigletto' voor de zegening van de paus. De plaats en tijd waar deze tickets worden vergeven blijft zoveel mogelijk geheim uit veiligheid voor de paus, wat de zoektocht er niet makkelijker op maakte. In één van de kleinere kerken van Rome zouden we bij de priester een reservering moeten kunnen maken, maar na twee ochtenden tevergeefs naar deze uithoek van Rome te zijn afgereisd, was onze laatste poging gelokaliseerd in het Vaticaan (waar normaal gesproken alleen de gereserveerde tickets opgehaald kunnen worden). Door een goed verstopte opening in het hek kwam ik op een normaal afgesloten terrein rond de Sint-Pieter kerk. Daar vroeg direct iemand in het Italiaans wat ik daar deed en na mijn "vorrei un bigletto per domani" mocht ik tot mijn eigen verbazing doorlopen om uiteindelijk terecht te komen bij een meneer van de Zwitserse garde (ja, zo'n mannetje wat normaal gesproken als een standbeeld de ingang bewaakt, zie foto).
Morgen dus het hoogtepunt van de week: de zegening van de paus, dus daarna kan het niet anders dan allemaal goed gaan!;)

• 29 September 2010 - 06:52

Jeannette:

He stoere italiaanse, leuk weer een berichtje van jou. Tjonge het klinkt alsof je al behoorlijk ingeburgerd bent daar. Ik had nog ff een testje op je WWW op hyves gezet, kan je dat al lezen haha? Ben benieuwd hoe je pausbezoek gaat worden, wat een leuke belevenis, maar wat een gedoe met die kaartjes. Wat lekker dat je nog steeds van dat mooie weer hebt!! Geniet lekker van alles wat je daar meemaakt en ik kijk alweer uit naar je nieuwe verhalen. Een hele dikke knuffel en kus uit Bennekom van ons.

• 29 September 2010 - 06:53

Big Brother:

Genoeg te beleven daar dus! Leuk man! Maaruhm... moet je ook wel eens naar school...? ;-)

XX

• 29 September 2010 - 08:27

Moniek:

Ha zus, Wat je allemaal niet meemaakt in 10 dagen he. Maar sjonge, ben je echt al zo lang weg?! Nou veel plezier bij de paus vandaag. Je zit er al, aangezien het allang 9uur geweest is ;)! Doe m de groeten. En tot Skypes maar weer he :)
    Liefss.

• 29 September 2010 - 09:51

Wout:

Ziet er geweldig uit allemaal, nu maar hopen dat de paus je ook mee zegent en je niet over het hoofd ziet bij al die kleine Italianen. veel plezier.

• 29 September 2010 - 10:56

Stefan:

Heee Kit,

jaahoor het verhaal is er!
    klinkt lache zeg! maar wat doe je om geld te verdienen?? of is alles gratis daar?;)

veel plezier morgen en ik hoop dat het bij jou wel werkt, die zegening..

xxx

• 29 September 2010 - 13:50

Petra:

Hoi Kitty,

Wat leuk om weer te lezen wat voor geweldige dingen je allemaal ziet en meemaakt met mooie foto´s. Kunnen wij ook de italiaanse cultuur opsnuiven cq zien!

Groet x van ons allemaal

• 30 September 2010 - 17:44

Toos:

Leuk je verhaal, á la Berninimysterie!!
    Ben zo benieuwd hoe t was bij de paus, of je m van dichtbij hebt gezien of stond ie bij t raam??
    Dit weekend is t uittocht in je app en bij de buren...jammer dat ze weg gaan?? Komen er volgende week weer nieuwe bewoners?
    Geniet van alles!! Wij missen je hier hoor!!
    Kus!

• 05 Oktober 2010 - 09:59

Tamara:

Hooi!
    Leuk die update! :) Vaker doen he :p
    T lijkt ook of je al heel Rome hebt gezien, zoveel heb je al gedaan! En wat goed dat je al wat Italiaans spreekt :) Lukt t een beetje met de lessen?
    Liefs!

• 07 Oktober 2010 - 15:04

Opa:

Hallo Kit wat een leuk verslag van je en leuke foto's en een korte tijd spreek je al Italiaans, goed zeg. Maak maar gouw weer een nieuw verslag ik ben er erg benieuw naar. Veel liefs van je Opa.

• 08 Oktober 2010 - 21:38

Oma De Jong:

Hallo Kit

Watfijn dat we zo met je
    mee kunnen leven. Het italiaans zal je ook zeker lukken. Gr uit Bennekom en liefs van Oma.
    tot de volgende keer!

• 18 Oktober 2010 - 20:38

Anja Rozeboom:

Hoi Kitty,
    Bevalt het leven in Italië na de zegen van de paus??
    Hartelijke groeten uit Bennekom